Freelancer Czy Agencja?

Rozpocznę od swojej tezy, którą postaram się po krótce uargumentować.

Odpowiedź: freelancer

Aby zrozumieć dlaczego lepiej skorzystać z usług freelancera wystarczy chwilę się zastanowić nad perspektywami obu usługodawców z punktu biznesowego. Zapewne większość ludzi zdaje sobie sprawę z podejścia dużych usługodawców na rynku – którzy wkładają dużo wysiłku w pozyskanie nowych klientów, zaś nie przykładają większej uwagi klientom, którzy już korzystają z ich usług. Trend ten bardzo łatwo zauważyć w przypadku operatorów komórkowych – podobnie to działa w przypadku agencji.

Z mojego doświadczenia i obserwacji jasno wynika, że agencje skupiają się głównie na pozyskiwaniu klientów, o czym świadczyć mogą chociażby ogromnie rozbudowane callcenter, gdzie na kilkudziesięciu handlowców przypada jeden specjalista ds. Kampanii reklamowych. Osobiście zdarzyło mi się aplikować na tego typu stanowisko, gdzie w trakcie rozmowy o pracę dowiedziałem się, że miałbym prowadzić kampanie dla 80-120 firm jednocześnie. Podejrzewam, że górne widełki w przypadku wielu agencji mogą być jeszcze większe. Oczywiście z perspektywy agencji działanie skupione na pozyskiwaniu klientów jest korzystne, bo nawet gdy statystycznie odejdzie jeden klient, to znajdą trzech kolejnych na jego miejsce. Dodatkowo w przypadku firm, które wcześniej nie miały w ogóle prowadzonych działań reklamowych – nawet średnio ustawiona kampania może przynosić zadowalające rezultaty.

Po drugiej stronie stoi freelancer, który ze względu na samodzielne prowadzenie działalności woli skupić się na zachowaniu klientów i ich satysfakcji, niż pozyskiwaniu kolejnych. Ograniczone zasoby i moce przerobowe sprawiają, że freelancer osobiście nawiązuje kontakty z firmami i nie przyjmie większej ilości zleceń, niż będzie w stanie obsłużyć. Oczywiście doświadczenie i umiejętności każdego freelancera będą na różnym poziomie, dlatego warto wybrać osobę, która będzie miała długie doświadczenie i będzie rozumiała zasady działania biznesu.